OKUL YÖNETİMİ
Ø
Ortak çabayı gerektiren bir
amacın gerçekleştirilmesi, birden fazla bireyin güç ve eylemlerinin
birleştirilmesini, bütünleştirilmesini zorunlu kılmaktadır.
Ø
Yönetmek,
bir şeyi başkalarına yaptırmaktır. Liderlik
ise, başkalarında bir şey yapma isteği uyandırmaktır.
1-
Yönetimin
Genel Anlamdaki İşlevleri
|
2-
Birbirleriyle çelişkili amaçlar
arasında denge sağlamak
3-
Etkililiği ve verimliliği
sağlamak
OKUL
YÖNETİMİNDE YÖNETİMSEL SÜREÇLER
Fayol: Planlama –
Örgütleme – Emir Verme – Eşgüdümleme – Kontrol Etme
Gulick: Planlama –
Örgütleme – Personel Alma – Yöneltme – Eşgüdümleme – Bilgi Verme- Bütçeleme
Gregg: Karar Verme –
Planlama – Örgütleme – İletişim – Etkileme – Eşgüdümleme - Değerlendirme
SORUN ÇÖZME
SÜRECİNİN AŞAMALARI
1- Sorun
çözmeyi gerekseme
2- Sorunu
tanıma
3- Çözüm
seçeneklerini arama
4- Kararı
uygulama
5- Çözümü
değerlendirme
RASYONEL KARAR
VERME SÜRECİ
1- Durum
analizi ( şartların ve amaçların belirlenmesi )
2- Alternatiflerin
belirlenmesi
3- Alternatiflerin
değerlendirilmesi
4- En
uygun alternatiflerin seçilmesi
YÖNETİM PLANI
HAZIRLARKEN UYULACAK İLKELER
1-
Amaca
Uygunluk : Yönetimin planı, okulun eğitsel,
örgütsel ve yönetsel amaçlarından sapma göstermemelidir.
2-
Bütünlük
: Yönetimin planı, okulu bütün bölümleri
ve öğeleri ile birlikte, yönetimin amacını gerçekleştirmeye
yönlendirebilmelidir.
3-
Ölçülebilirlik
: Yönetimin amaçlarını gerçekleştirebilmek
için plana konan hedeflere ne oranda ulaşabildiğinin bilinmesi zorunludur.
4-
Geliştirilebilirlik
: Yönetim planı, zamanla ortaya çıkan
kusurlarını gidermek ve yeniliklere kapısını açmak için geliştirilmeye
elverişli olmalıdır.
5-
Süreklilik
: Okul açık kaldığı sürece, okulun
yönetimi de yönetim planı yapmayı sürdürmelidir. Eğitimin kesintisiz sürmesi
yönetimi de kesintisiz kılmaktadır.
6-
Güvenirlilik
: Planın güvenilebilirliğinin yüksekliği,
planlama sürecinde kullanılan yöntem ve bilgilerin doğru olmasına bağlıdır.
7-
Tutumluluk
: Planlama, kıt kaynakların ussal olarak
kullanılmasını gerektirir. Yönetimde planlamanın amacı da okulun kıt
kaynaklarının en etkin biçimde kullanılmasını sağlamaktır.
8-
Yalınlık
: Yönetim planı, amaçları, içeriği,
kullandığı yöntemleri, uygulama koşulları, denetim koşulları, denetim
yöntemleri, değerlendirme ölçekleri ile yalın olmalıdır.
JOHARİ
PENCERESİ
ARENA
|
KÖR
ALAN
|
SAHTE
YÜZ
|
GİZLİ
BİLİNMEYEN
|
Başkaları tarafından bilinen
Başkaları
tarafından bilinmeyen
Kendisi
tarafından Kendisi tarafından
bilinen bilinmeyen
Johari
Penceresine göre en etkili olan alan ARENA’dır. Bu alanın açılması iki şekilde
yapılabilir.
1-
Açılma
: Birey sahte yüze sebep olan kalkanlarını
indirerek kendisi ile ilgili açık iletişime girmelidir. Bu durum birey için
risk taşıyabilir.
2-
Geri
Bildirim : Birey kendisinin kör noktasını ancak
geribildirimle daraltabilir.
ETKİLEME
YOLLARI
İÇ ETKİ YOLLARI
|
Bireysel
gereksemelerin karşılanması
|
Örgütün
üyelere benimsetilmesi
|
|
Karar
sürecine katılma olanağı
|
|
DIŞ ETKİ YOLLARI
|
Yetki
|
Enformasyon
|
|
Hizmet içi
eğitim
|
OKUL
YÖNETİMİNDE İŞLEVSEL SÜREÇLER
ÖĞRENCİ İŞLERİ
|
Öğrenci çağı
nüfusunu tanıma, öğrencileri alma, öğrencileri sınıflandırma, öğrencilerin
devamını sağlama, öğrencilerin başarısını ölçme ve değerlendirme, öğrencileri
üst sınıfa geçirme, öğrencilerin kaydını kapama, okulu bitiren öğrencileri
izleme vb.
|
PERSONEL İŞLERİ
|
Atama, nakil
ve görevlendirme yapılması, stajyerlik ve adaylık işlemlerinin yapılması,
personel özlük haklarının sağlanması, disiplin işlerinin yürütülmesi, sağlık,
güvenlik ve askerlik işlerinin yapılması, devamı izleme ve denetlemenin
yapılması
|
ÖĞRETİM İŞLERİ
|
Toplumun
beklentileri ve sosyal yapısı ile okullara devam eden öğrencilerin istek ve
ihtiyaçları değiştikçe, öğretim programlarında belirtilen amaç, kapsamı ve
yönetiminde değiştirilmesi ve geliştirilmesi gerekir. Bir okulda öğretim
hizmetleri ile ilgili olarak çeşitli defter ve dosyalar tutulur.
|
EĞİTİM İŞLERİ
|
Okulun ve
öğrencilerin içinde bulunduğu toplumun yapısı, özgeçmişi ve kamu kuruluşları
hakkında bilgi edinilmesi beklenir. Bir okulda eğitim işleri ile ilgili
olarak çeşitli defter ve dosyalar tutulur.
|
OKUL İŞLETMESİ
|
Eğitim için
kullanılacak bina, tesis ve araçların sağlanması, hazır bulundurulması ve
çalıştırılması etkinliklerini kapsar. Destek ve yardımcı birim hizmetleridir.
|
EĞİTİM
SİSTEMİNİN ÖZELLİKLERİ
ÜST SİSTEMLER
|
Bakanlık
merkez örgütünü, Yükseköğretim Kurulunu ve üniversiteler arası kurulu
kapsamaktadır.
|
ARACI ÜST SİSTEMLER
|
İl ve ilçe
eğitim örgütlerini, yurt dışı eğitim temsilciliklerini ve üniversite
rektörlüklerini kapsamaktadır.
|
TEMEL SİSTEMLER
|
Okul öncesi,
ilköğretim, ortaöğretim okullarını, yaygın eğitim ve hizmet içi eğitim
merkezlerini, fakülteleri, enstitüleri, yüksek okulları, bağımsız bölümleri
ve bunlara benzer eğitim kuruluşlarını kapsamaktadır.
|
OKULUN ALT
SİSTEMLERİ
Üretim Alt Sistemleri
|
Okulun var
oluş nedeni, eğitim hizmetlerini üretmektir. Üretim alt sistemleri eğitimin
yapıldığı yerlerdir. Okulda bulunan diğer alt sistemler okulun üretim alt
sistemlerini etkili çalıştırmak için bulunmaktadır.
|
Alışveriş Alt Sistemleri
|
Okula
öğrencileri, eğitim iş görenlerini, eğitim araç gereçlerini, eğitim ve
yönetim teknolojisini vb. alan bölüm ve birimlerdir.
|
Uyarlama Alt Sistemleri
|
Okulu
çevresine açan, okulun çevresini işlemesini sağlayan, okula çevrenin
etkilerini taşıyan alt sistemler uyarlama alt sistemlerdir. Bunlar okulun
araştırma ve geliştirme bölüm ve birimleridir. Diğer bir görevi de, okula
eğitimdeki yenileşmeleri getirmektir.
|
Yaşatma Alt Sistemleri
|
Okulun can
ve mal varlığını koruyan bölümler ve birimlerdir. Okulu yaşatmanın anlamı
okulun var olması için gereken öğeleri okulda tutmak, çalıştırmaktır.
|
Yönetim Alt Sistemleri
|
Okulu bütün
alt sistemleriyle bir bütün olarak işleten, amaçlarına yönlendiren, eğitimin
amaçlarını gerçekleştirmesini sağlayan, okulun yönetim alt sistemleridir.
|
YÖNETİCİLERİN
GÜÇ KAYNAKLARI
YASAL GÜÇ
|
Yöneticinin
gücünün, hiyerarşik konumundan ve statüsünden dolayı yasal yetkiye
dayanmasıdır.
|
ÖDÜL GÜCÜ
|
Yöneticinin
gücünü, diğer insanları kontrol etme ve etkilemede içsel ve dışsal ödülleri
kullanabilme kapasitesinden almasıdır.
|
ZORLAYICI GÜÇ
|
Ödül gücünün
karşıtıdır. Yöneticinin gücü, diğer insanları kontrol etme ve etkilemede
zorlayıcı ve cezalandırıcı yetisinden kaynaklanır.
|
UZMANLIK GÜCÜ
|
Yöneticinin
gücünü, sahip olduğu uzmanlık bilgi, yetenek ve deneyimleriyle karar
verebilme kapasitesinden almasıdır.
|
MEŞRU GÜÇ
|
Yöneticinin
gücünü, çalışanların yönetim ile ilgili sahip olduğu değer ve inançlardan
almasıdır.
|
KARİZMATİK GÜÇ
|
Yöneticinin
gücünü, yönetilenlerin kendilerini yönetici ile özdeşleştirmiş olmalarından
almasıdır. Yöneticinin, bir işin yapılması talebinin, yönetilenler açısından
bir onur vesilesi olarak algılanmasına dayana güçtür. Yöneticinin karizmatik
bir yapıya sahip oluşu ile ilgilidir. Bireylerdeki onun gibi olma isteği,
lideri takip etme güdüsünü uyandırır.
|
OKUL
YÖNETİCİSİNİN LİDERLİK GÜÇLERİ
Teknik Güç
|
Planlama,
örgütleme, zaman planlaması, eş güdümleme gibi konularda sahip olunan bilgi
ve becerilerin sağladığı güçtür.
|
İnsani Güç
|
Okulda
çalışılan ve çevrede bulunan kişilerle kurulan sağlıklı ilişkilerin sağladığı
güçtür.
|
Eğitsel Güç
|
Eğitim-öğretim
ve okulun işleyişi ile ilgili konularda sahip olunan bilgi ve becerilerin
sağladığı güçtür.
|
Sembolik Ve Kültürel Güç
|
Okuldaki
işleyişlerin ne anlama geldiğini açıklayan, değer sistemlerinin sağladığı
güçtür.
|
YÖNETİM
KURAMLARI
1-
BİLİMSEL
YÖNETİM KURAMI ( Frederick Winslow TAYLOR ) : Taylor’a göre; örgüt
bir makine ve çalışanlar da bu makinenin birer parçasıdır.
·
İş
süresi araştırma ilkesi
·
Parça
başı ödeme ilkesi
·
Performansın
planlamadan ayrılması ilkesi
·
Bilimsel
çalışma yöntemleri ilkesi
·
Yönetsel
kontrol ilkesi
·
İşlevsel
yönetimsel ilkesi
2-
YÖNETİM
SÜRECİ KURAMI ( Henry FAYOL ) : Taylor’un
işçilerden beklediğini, Fayol yöneticilerden beklemektedir. Yönetim süreci
yaklaşımında, yönetim, bir işlevler dizisi olarak kabul edilir ve incelenir.
Planlama, örgütleme, emir verme, eşgüdümleme ve kontrol önemli yönetimsel
işlevler olarak kabul edilmiştir. Böylece yönetime ilk bilimsel yaklaşım FAYOL
ile başlamıştır.
3-
BÜROKRASİ
KURAMI ( Max WEBER ) : Günlük
dilde kullanılan işlerin geciktirilmesi, yokuşa sürülmesi, bugün git yarın gel,
formalite, kırtasiyecilik anlamının aksine bir örgüt yapısını ifade etmektedir.
-
Hiyerarşik
Bir Yapı
-
Görevsel
Uzmanlaşma
-
Tanımlanmış
Yetki Ve Sorumluluklar
-
Tahmin
Gücünü Sağlayan Kayıtlar
-
Davranış
Kuralları
4-
ÖRGÜTE
DAVRANIŞSAL YAKLAŞIM ( Neo-Klasik Yönetim Yaklaşımı )
Elton Mayo, Fritz Roethlisberger,
Douglas Mc Gregor, Abraham Maslow, Kurt Lewin, Rennis Likert, Chester Barnard,
Chris Argyris olmak üzere pek çok yazar ve araştırmacının
katkısı olmuştur.
Hawthorne Araştırmaları,
insan ilişkileri yaklaşımının dolaylı olarak neo-klasik akımın doğuşuna yol
açmıştır.
5-
X
ve Y Kuramları ( Mc Gregor )
X KURAMI
|
Y KURAMI
|
İnsanlar
örgüt amaçları doğrultusunda çaba göstermeleri için zorlanmalı, denetlenmeli,
yönetilmeli ve ceza ile korkutulmalıdır.
|
İş
gören için işi başarı ve tatmin kaynağıdır. İşi ile ilgili çaba harcaması
doğaldır.
|
İnsan
sorumluluktan kaçar, yönetilmeyi tercih eder, hırslı değildir, güvenliği ön
planda tutar.
|
İş
görenler yeterince motive edilirse kendini yönetebilir ve öz denetim duygusu
geliştirebilir.
|
İş
gören ben merkezlidir. Kendi çıkar ve amaçları örgütünkinden önce gelir. Bu
yüzden sıkı şekilde denetlenmelidirler.
|
İş
görenleri ödüllendirerek örgütsel amaçlara ulaşmak için güdülemelidir.
|
İş
gören değişiklikten hoşlanmaz ve örgütsel sorun çözmede yaratıcı değildir.
|
İş
görenler, şartlar oluştuğunda örgütsel sorunların çözümüne katkı sağlayacak
kapasiteye sahiptirler.
|
İş
gören saftır, kolayca kandırılabilir.
|
Yönetim,
örgütün ekonomik amaçlarını gerçekleştirebilmek üzere üretim için gerekli
unsurları ( para, materyal, araç-gereç, insan vb. ) örgütlemekle
yükümlüdürler.
|
|
İş
görene yetki ve sorumluluk devri, onun kişisel becerilerini ortaya koymasına
fırsat verir. Bu tür bir tatmin, örgütün amaçlarının gerçekleşmesine de
fırsat verir.
|
|
Sorumluluktan
kaçmak, insanın doğasında var olan sabit olan bir özellik değildir. İş gören,
sorumluluk yüklenmenin yanında uygun şartlar oluştuğunda sorumluluk aramayı
da öğrenebilir.
|
6-
Z
Kuramı ( William OUICHI )
-
İş gören düşünme, karar verme ve
azmetme gibi yetenekleri vardır.
-
İş gören doğuştan iyi ya da kötü
değildir. Hem iyi hem de kötü olmaya yatkın olabilir.
-
İş gören genellikle bulunduğu
konuma ve ortama göre hareket eder. Davranışının kökeni tam olarak biyolojik
özelliklere ya da hümanist yaklaşımlara dayalı değildir.
-
İş gören mantıksal nedenlere
bağlı olarak güdülenir. Zorlama ya da kendi isteği ile değil.
-
İş gören için önemli olan
etkileşimdir. Tek başına bireyin kendisi ya da bir gruba dahil olması önemli
değildir.
-
İş gören tarafsız olarak ele
alınmalıdır.
YÖNETSEL
BECERİLER
Teknik Beceriler
|
Kendinden
beklenenleri ve eleştiri yapabilme, bireyin ve durumun özelliklerine göre
iletişim kurma, yakınmaları yönetebilme, durumu çok yönlü olarak görebilme
sorunu olabildiğince çabuk ele alma konusundaki yeterlilikler iletişime
ilişkin teknik yeterliliklere bağlıdır.
|
İnsansal Beceriler
|
Öğretmenler,
okul müdürünü, örgütün biçimsel yönüne ve yönetmeliklere ağırlık veren, öğretmenlerinin
gereksinim ve sorunlarını göz önüne almayan özerklik ve yeteneklerini kabul
etmeyen biri olarak algıladıklarında, en az düzeyin ötesinde çaba
göstermeyecekleri, göreve, yöneticilere, diğer çalışanlara karşı olumsuz
tutum içine girecekleri ve doyumsuzluk gösterecekleri düşünülebilir. Bu
durum, yöneticinin insan ilişkileri açısından sahip olduğu bilgi, beceri,
davranış ve tutumun örgütsel çalışmaları ve çalışanları nasıl etkilediğini
ortaya koymak açısından önemlidir.
|
Kavramsal Beceriler
|
Okul
yöneticisinin okulu bulunduğu toplum içinde, eğitim sistemi içerisinde ve
evrensel ölçüler içerisinde görebilme; okulu bütünleyen tüm parçaları
karşılıklı etkileşim içerisinde görebilme, eğitim alanındaki kuramsal
gelişmeleri izleyebilme, kavrayabilme ve karşılaştığı örgün eğitim
durumlarını bu kuramsal ve kavramsal bakış açısı ile değerlendirebilme
yeteneğidir. Bu yetenek başta yönetim kuramı, örgüt, insan davranışı ve
eğitim felsefesi olmak üzere eğitim alanına kuramsal bakış yeteneği
kazandıracak bilim dallarının bilgi birikimine sahip olmayı gerektirir.
|
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder