B-YAŞAM
KALİTESİ İÇİN SORUMLULUKLARIM
Mutlu ve huzurlu bir hayatın başarılması, insanın
kendisi ve çevresi ile barış içerisinde yaşamasına bağlıdır. Kendisiyle barışık
olan insanın çevresi ve ait olduğu toplum içinde huzurlu bir hayata daha yakın
olduğu düşünülür. Bu özelliğe sahip insanlarla bir barış toplumu oluşturmak
kolaylaşır.
Kalite: Herhangi bakımdan üstünlük ve eksiksizlik
olarak tanımlanmaktadır.
Günümüz uygarlığı küçük küçük gelişmelerin
toplanması, birleşerek ve kendinden önceki gelişmelere eklenerek büyümesi
sonucu ortaya çıkmıştır. Bugün yaşam kalitesi olarak geldiğimiz nokta, önceki
uygarlıkların üzerinde yükselmiştir.
Günümüzde daha da zenginleşen uygarlık birikimi
gelecek nesillere ortak miras olarak aktarılmaktadır. Ortak mirasın
zenginleşmesi ve gelişmesi, insan değeri, özgürlüğü eşitliği, hakları ve
mutluluğu gibi kavramların da geliştirilmesini sağlamıştır.
İnsanlık bu ortak mirası oluşturmamış olsaydı,
doğaya egemen olmazdı. Bilim, sanat, felsefe ve edebiyat gelişemezdi. Ayrıca
insanlar bugünkü iyi yaşam koşullarına ulaşamazdı.
İnsanlar, eski çağların ilkel yaşantısından,
bugünkü uygarlık düzeyine, ürettikleri değerler sayesinde nasıl ulaşmışlarsa;
daha iyi ve barış dolu bir dünyaya yine ulusların ortak mirasa katkılarıyla
ulaşacaklardır.
Ortak miras ürünleri insanlığın yaşamını
kolaylaştırır, güzelleştirir. İnsanlığa layık olduğu şekilde yaşama olanağı
sağlar. Toplumların geçmişi, dünya görüşü ve yaratıcılıkları konusunda fikir
verir. Ayrıca, daha gelişmiş uygarlıkların da temelini oluşturur.
Toplumun kalitesi bir yandan bireylerin bilinçli
ve sorumlu bireyler olmasına diğer yandan teknolojik, bilimsel, ekonomik,
ulaşım, haberleşme v.b. alanlarda gerçekleştirilen gelişmelere bağlıdır.
Kaliteli bir toplumun oluşması için aileye,
öğretmenlere, bizlere arkadaşlarımıza, komşularımıza ve diğer insanlara düşen
görevler vardır
Günümüzde toplumların yaşam kalitesi düzeyi aynı
değildir. Gelişmiş ülkelerin yaşam kalitesi gelişmemiş ülkelerden daha iyi
durumdadır.
Eğitimde Kalite
•Eğitim kalitesinin artırılmasında amaç, iyinin
daha iyisini yakalamaktır. Daha iyiyi aramak, bir düşünme, arayış ve uygulama
içinde olmayı gerektirir. Bunun için bireyler, kendilerini sürekli gelişmeye
yöneltecek ihtiyaçlarını fark edebilmelidirler.
•İnsanı dışlayan hiçbir girişim tam başarılı
olamaz. Kaliteyi başarı ile uygulayacak olan, insandır. Bunun için motivasyon,
eğitim önemlidir.
•Okulda kaliteyi arttırmak için herkesin ilgi ve
enerjisine ihtiyaç vardır. Okulda paylaşımcı ve iş birliğine dayalı çalışma
sistemi oluşturulmalıdır. Okul içi ve okul dışı iş birliğine yönelinmelidir.
Atatürk ve Yaşam Kalitesinin Gelişimi
Atatürk ilke ve inkılâplarını Türkiye Cumhuriyeti’nin
çağdaş uygarlık mücadelesini simgelemektedir. Atatürk ilkeleri uygarlığa
yönelen temel düşünceyi, inkılâplar ise bu yolda atılması gereken temel
adımları ifade etmektedir. Bu ilkeler:
Cumhuriyetçilik: Millet, yönetimde söz sahibidir.
İnsan hak ve hürriyetleri cumhuriyetle teminat altına alınır. Yurttaşlar yaşama
ve kendini geliştirme haklarını gereği gibi kullanabilirler.
Halkçılık: Devletin, millet için olduğunu
vurgular. Bütün vatandaşlar ve farklı unsurlar devlet hizmetlerinden eşit
olarak yararlanır. Halkçılık vatandaşların hak ve hürriyetlerini gözetir.
Devletçilik: Vatandaşların özgürce çalışma ve
yaşam hakları bu ilkenin teminatı altındadır. Devletçilik ilkesi ile insan
yaşamı güvence altına alınmış olur. Bu güvence ise her türlü ticari ve toplumsal
girişim için elverişli ortam sağlar.
İnkılâpçılık: Gelişme ve ilerlemeyi vurgular.
Bireylerin dünyadaki gelişmelere açık, yapıcı Ve üretken insanlar olmaları bu
ilkenin temel hedeflerindendir.
Siyasal Alanda Yapılan Bazı Yenilikler
•Saltanat kaldırıldı, cumhuriyeti ilan edildi.
•Siyasi partilerin kurulmasıyla çok partili hayata
adı atıldı.
•Türk kadınına siyasi haklar verildi.
Hukuk Alanındaki Bazı Yenilikler
•1926’da Medeni Kanun ilan edildi.
•Medeni Kanunla; mirasta ve boşanmada kadın erkek
eşitliği getirildi.
Eğitim ve Kültür Alanlarındaki Bazı Yenilikler
•3 Mart 1924’te Tevhid-i Tedrisat Kanunu ilan
edildi. Eğitim öğretim laikleştirildi.
•1 Kasım 1928’de Latin alfabesi kabul edildi.
Toplumsal Alanda Yapılan Bazı Yenilikler
•30 Kasım
1925’de tekke, zaviye ve türbeler kapatıldı.
•1925 yılında Hicri ve Rumi takvimler kaldırılarak
Miladi takvim kabul edildi.1 Ocak 1926’dan itibaren uygulamaya geçildi.
•1931 yılında bir kanunla okka, arşın vb. yöresel
ölçü birimleri yerine kilo, metre ve litre gibi ölçü birimleri kabul edildi.
Ekonomi Alanında Yenilikler
•17 Şubat 1923’de “İzmir İktisat Kongresi”
toplandı. Milli ekonominin hedefleri belirlendi. Yatırım yapacak şirketlere
kolaylık sağlanacağı, milli bankanın kurulacağı, demiryolu yapımına önem
verileceği, yerli malı kullanımı teşvik edileceği belirtilmiştir.
Bayındırlık Alanında Gelişmeler
•Yeni
demiryolları ve karayolları yapıldı.
•Pek çok yeni şehir ve kasaba inşa edilerek modern
bir görünüme kavuşturuldu.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder