2008–2009 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI GAZİAHMETMUHTARPAŞA İLKÖĞRETİM OKULU
T.C. İNKILÂP TARİHİ ve ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ II. DÖNEM III. YAZILI YOKLAMA
SINAVI
1. Mustafa
Kemal, medreseleri kapatmış ve
bu konu hakkında; “Türk milleti evlatlarına vereceği eğitimi, okul ve medrese diye iki ayrı kuruluşa veremezdi.” demiştir.Buna
göre, Mustafa Kemal’in medreseleri kapatma nedenini aşağıdakilerden
hangisi daha çok açıklar?
A) Ülke insanının
farklı kültürlerde eğitilmesini
önlemek
B) Toplumda herkesin okur yazar
olmasını sağlamak
C) Türk milletinin kültürel
değerlerini zenginleştirmek
D) Eğitimin ülke kalkınmasındaki
rolüne dikkat çekmek
2. Atatürk, toplumsal yaşamda görev ve sorumluluk verilmeyen Türk kadınlarının, tüm meslek alanlarında çalışmalarını istemiştir.
Cumhuriyetin ilanından sonra, bu konudaki gerekli yasal düzenlemeler
hızla
yapılmıştır. Bunun sonucunda, ilk kadın pilot Sabiha Gökçen, müzik alanında Suna Kan, İdil Biret, bilim alanında Afet İnan, Mübeccel Kıray gibi birçok Türk kadını başarılarını dış
ülkelere taşımışlardır.
Buna göre, Türk kadınının
kazandığı bu saygın konumun sürekliliğinin sağlanabilmesi öncelikle aşağıdakilerden hangisine bağlıdır?
A) Yurttaş olma bilincinin geliştirilmesine
B) Geleneksel değerlere önem verilmesine
C) Cumhuriyet
yönetimine ait değerlerin korunmasına
D) Toplum kalkınması için herkesçe çaba harcanmasına
3. Çağdaşlaşma; halkın mutluluk ve varlık içinde yaşanmasını sağlamak, toplumu ileriye götürmek ve içinde yaşanılan çağın gerektirdiği düşünsel ve teknik alanlardaki yenilikleri
gerçekleştirmektir
Buna göre, aşağıdaki gelişmelerden hangisi çağdaşlaşmaya
bir örnek olamaz?
A) Saltanatın kaldırılması
B) Tarımda traktörün kullanılması
C) Takvim, saat gibi ölçülerin
değiştirilmesi
D)
Ankara’nın başkent ilan edilmesi
4.TBMM açıldıktan sonra egemenlik hakkının kayıtsız, şartsız millete ait
olduğunu kabul etmiştir. Buna rağmen millet egemenliği ile bağdaşmayan
saltanata dokunulmamış; Milli Mücadelenin sonuna kadar saltanat varlığını devam
ettirmiştir.
M.Kemal’in saltanatın varlığına bir süre
karşı çıkmamasının nedeni ne olabilir?
A)
Halifelikle saltanatın ayrılamayacağına inanması
B) İşgalci güçlerle mücadele
ederken iç sorunlar çıkarmak istemeyişi
C)
Milli egemenlikle uyuşması
D)
Milli ekonominin gerçekleştirilmek istenmesi
5. 1923–1939 yılları arasında Türkiye’yi dış politika alanında uğraştıran sorunlar arasında aşağıdakilerden
hangisi yoktur?
A) Yabancı okullar sorunu
A) Yabancı okullar sorunu
B) Türkiye-Irak sınır sorunu
C) Hatay sorunu
C) Hatay sorunu
D) Türkiye-Ermenistan sınırı
6. Atatürk,
“Dünyanın her türlü ilminden, buluşlarından, ilerlemelerinden yararlanalım,
fakat asıl temeli kendi içimizden çıkarmak zorundayız.”
sözü ile eğitimin özellikle hangi niteliklere sahip
olmasını istemiştir?
A) Çağdaş ve millî B) Karma ve
eşitlikçi
C) Parasız ve zorunlu D) Geleneksel ve
demokratik
7. Misakımillî belgesinde yer alan “Millî ve
ekonomik gelişmemizi engelleyen siyasi, adli ve mali sınırlamalar
kaldırılmalıdır.” kararı ile aşağıdakilerden hangisinin kaldırılması amaçlanmıştır?
A) Kapitülasyonların B) Saltanatın
C) Aşar vergisinin D) Halifeliğin
8. Cumhuriyet’in
ilânından sonra;
·
Eski rakamların yerine
bugün kullanılan uluslar arası rakamların
kabulü
·
Osmanlı Devleti
zamanında ağırlık ve
uzunluk ölçüleri olarak kullanılan
endaze, arşın, okka, dirhem yerine metre ve kilogram kullanılması
·
Hafta sonu tatilinin Cuma gününden Pazar gününe alınması
ile
ilgili yasal düzenlemeler yapılmıştır.
Bu yasal
düzenlemelerle ulaşılmak istenen
amaç aşağıdakilerden hangisidir?
A) Batılı devletlerle ekonomik ve sosyal yaşantıda
uyum
sağlamak
B) Millî ekonomiyi kurmak
C) Yurttaşlar arasında eşitliği sağlamak
D) Ticarî hayatı kolaylaştırmak
9. Türkiye ile İngiltere arasında Musul sorunuyla ilgili görüşmeler
1924 yılında başladı. Karşılıklı
görüşmelerden bir sonuç alınamayınca
konu İngilizler tarafından Milletler
Cemiyeti’ne götürüldü. Bu arada
İngilizler, Türkiye - Irak sınırında bazı karışıklıklar
çıkararak Şeyh Sait İsyanı’nın
çıkmasında etkili oldular.
Bu bilgilere göre Şeyh
Sait İsyanı’nı İngiltere’nin desteklemesinin temel amacı aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Türkiye’de yeniliklerin
yapılmasını engellemek
B) Müslüman
ülkelerle Türkiye’nin arasında
gerginlik çıkarmak
C) Musul sorununu kendi çıkarları doğrultusunda çözümlemek
D) Türkiye’nin Milletler Cemiyeti’ne üyeliğini
engellememek
10.Atatürk Türk toplumunun çağdaşlaşması ve demokrasinin yerleşmesi için
çalışıyordu. Özellikle TBMM’ de sorunlara çözüm bulunması, hükümetin
denetlenmesi, Mecliste farklı görüş ve düşüncelerin ortaya çıkmasını istiyordu.
Atatürk’ün bu amaçla yaptığı ancak
başarılı olamadığı en önemli çalışma hangisidir?
A)
Devletçilik C) Çok partili hayat denemeleri
B) Halifeliğin kaldırılması D)
Türk Tarih kurumunun kurulması
11. Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslardan
bazıları şunlardır:
·
Egemenliğin millete ait olması
·
Vatan ve millet sevgisi
·
Çağdaş uygarlık düzeyinin üzerine çıkma ülküsü
Bu esaslar;
I. Cumhuriyetçilik
II. Devletçilik
III. Milliyetçilik
IV. İnkılâpçılık
İlkelerinden hangisi veya hangileri ile doğrudan İlişkilendi-rilebilir?
A) Yalnız I B) Yalnız IV
C) II ve III D) I, III ve IV
12. Mondros Ateşkes Antlaşması’nın
bazı maddeleri şunlardır:
Osmanlı ordusu terhis
edilecek.
Orduya ait
silahlar, İtilaf Devletlerinin emrine verilecek.
Haberleşme ve
ulaşım araçları İtilaf Devletlerinin denetimine
verilecek.
İtilaf
Devletleri güvenliklerini tehdit edecek
bir durumda herhangi bir stratejik noktayı işgal edebilecek.
Antlaşmanın
bu maddelerine göre, Osmanlı Devleti’nin içine
düştüğü durumu aşağıdakilerden
hangisi daha iyi ifade eder?
A) İstanbul Hükümeti’nin, Anadolu üzerindeki otoritesi
tamamen yok edilmiştir.
B) Osmanlı Devleti’nin siyasi varlığı sona
ermiştir.
C) Devletin
savunma gücü elinden alınarak, işgallere
açık duruma getirilmiştir.
D) Osmanlı ailesinin hükümranlığı sona ermiştir.
14. Atatürk Dönemi’nde devlet düzeninde ve toplumsal
alanda laikleşme süreci başlamıştır.
Aşağıdakilerden hangisi devlet düzeninin
laikleşmesiyle doğrudan ilgilidir?
A) Tekke ve zaviyelerin
kapatılması
B) Mahkemelerde kadın erkek
eşitliğinin sağlanması
C) Kılık kıyafetteki dinsel
ve bölgesel farklılıklarının ortadan kaldırılması
D) 1928’de anayasadan
“devletin dini İslam’dır” maddesinin kaldırılması
15. Ekonomik kalkınmaya öncülük etmesi beklenen özel
teşebbüsün bekleneni verememesi Yeni Türk Devletini aşağıdakilerden hangisine
yönlendirmiştir?
A) Yabancı sermayeyi ülkeye
çekmeye
B) Kapitülasyonları
yaygınlaştırmaya
C) Devletçilik ilkesinin
hayata geçirilmesine
D)Dış borç alımına gidilmesi
16.
Siyasi ve ekonomik yönden güçlü olan bazı ülkelerin en önemli emelleri
Orta Doğu ülkelerinde karışıklık çıkarıp buradaki ülkeleri işgal
etmelerinin temel amacı hangisidir?
A) Orta Doğu’nun yer altı kaynakları
bakımından zengin olması
B) Orta Doğu’nun insan gücünden faydalanmak istemeleri
C) Sınırlarını genişletmek istemeleri
B) Orta Doğu’nun insan gücünden faydalanmak istemeleri
C) Sınırlarını genişletmek istemeleri
D) Orta Doğu’daki güneş
enerjilerinden faydalanmak istemeleri
17. Öğrenim Birliği Yasası ile medreseler
kapatılırken, azınlık okulları ve yabancı okular Milli Eğitim Bakanlığı’na
bağlanmıştır.
Bu bilgiden hareketle aşağıdakilerden hangisine
ulaşılabilir?
A) Kapitülasyon haklarına son
verildiğine
B) Eğitimdeki uygulamalarda
birlik sağlandığına
C) Geleneksel eğitim
anlayışına bağlı kalındığına
D) Azınlık okullarının
kapatıldığına
18.
- Hafta sonu tatilinin Cumadan Pazara alınması
- Kabotaj Yasası’nın çıkarılması
- Saat ve ölçü birimlerinin değiştirilmesi
- Teşvik-i Sanayi Kanunu’nun çıkarılması
Yukarıdaki inkılâplardan kaç tanesi batı ile olan
ilişkilerimizi geliştirme amacıyla yapılmıştır?
A) 1 B) 2 C)
3 D) 4
19.
TC devleti boğazlar üzerindeki tam egemenlik hakkını aşağıdakilerden hangisi
ile kazanmıştır?
A) Lozan Barış antlaşması
B) Montrö Boğazlar Sözleşmesi
B) Montrö Boğazlar Sözleşmesi
C) Mudanya Barış Antlaşması
D) İstanbul Antlaşması
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder