ETKİLİ İLETİŞİM
Toplumsal barış ve huzurun sağlanmasında kişiler arası iletişim
çok önemli bir yer tutmaktadır.
İletişim, kişiler arasında yer alan düşünce ve uygun alışverişi
dile getiren bir etkinliktir.
Uygun iletişim yönetimini benimseme ve bunu doğru olarak kullanma
hem kişisel ilişkilerde, hem toplumsal yaşamda çok önemlidir.
Etkili iletişim yöntemini benimsemek ve bunu ilişkilerimizde doğru
olarak kullanabilmek için iletişim engellerini bilmekte yarar vardır. İnsanlar
arası etkileşim ve olumlu iletişimi engelleyen etmenleri şöyle sıralayabiliriz:
Kendi düşünce fikirlerimizi tek doğru olarak benimsemek,
başkalarının fikir, düşünce ve duygularını önemsememek ve saygı göstermemek.
İnsanların birbirleriyle yaptıkları iletişimde televizyonda ki tartışma
programlarında bunu görmek mümkündür. Birçok insanın kendi fikirlerini tek
doğru olarak anlattığını, karşısında ki insanın fikir ve düşüncesine değer
vermediğini saygı göstermediğini görmekteyiz. Böyle bir durumda ise kişiler
arasında olumlu ve etkili iletişimden söz edilemez.
Karşımızda ki kişi ya da kişileri sürekli yargılamak, eleştirmek
ve suçlamak da iletişimimizi engeller. Bu tür iletiler sonunda kişiler
kendilerini anlaşılmamış, itilmiş, haksızlığa uğranmış, daha çaresiz
hissederler, karşılığında ise iletişimi keserler.
İfadelerimizde emir verme, yönlendirme eğiliminde olmak, insan
davranışların kabul edilemez olduğu tutum ve davranışları benimsemek de
iletişimin kesilmesine neden olabilir.
Karşımızdaki insanın iletişim tarzını bilmemek, sürekli
konuşmalarımızda ahlak dersi veren, nasihat veren ifadeler kullanmak. Sözünden
dönmek, oyalamak, alay etmek, konuyu saptırmak da olumlu iletişimi sürdürmemizi
engeller. Böyle iletiler yüzünden insan onunla ilgilenmediğine, duygularına
saygı göstermediğine belki de dışlandığı düşüncesine kapılır.
Uygun iletişim yöntemini benimsemek, bunu doğru olarak
kullanabilmek için de etkili iletişim yolları şunlardır:
Karşı tarafın anlaması istenilen konu hakkında çok açık fikir
sahibi olmak, kendimizin ve karşımızdaki kişinin iletişim tarzını bilmek
gerekir. Verilen mesajın dinleyene anlamlı olması için dinleyen tarafından
alınmaz ve anlamlı olmazsa iletişimden söz edilmez.
Kendimizi dinleyen tarafın yerine koyup, söyleyeceklerimizi o
kişiye göre ayarlamalıyız. Karşımızdaki insana değer vermeliyiz. O zaman
mesajlarımızı daha rahat iletebiliriz, dinleyende mesajı alma gayreti gösterir.
Fikirlerimizi mümkün olan en basit terimlerde ifade etmeliyiz.
Gerekli yerlerde tekrarlar kullanmalıyız.
Rahatsız edici gürültüleri ortadan kaldırmalı veya azaltmalıyız.
Gürültülü bir ortamda iletişim kurmak mümkün değildir.
Açık ve anlamlı olabilmek için her türlü iletişim imkanını
kullanmak gerekir.(Beden duruşu, yüz ifadesi, göz bakışı, el ve beden
hareketleri, ses tonları.) Düzeltici geri iletimlerde açık ve duyarlı
olmalıyız.
En önemlisi insanlar arası olumlu iletişimin sağlanabilmesi için;
karşılıklı saygı ve hoşgörü, fikirlere tek yönlü değil, çok yönlü bakabilmek ve
karşımızda ki insana değer vermek gereklidir. Yunus Emre’nin “ Yaratılanı
severim yaratandan ötürü.” Sözünü davranışlarımıza yansıtmalıyız.
Ayrıca iletişimde sakin olmak, duygularımıza kapılmamak ve aceleci
davranmamak çok önemlidir. Böyle davranmazsak etkili iletişim olmaz. Bu konuda
nasıl davranılması gerektiğini peygamber efendimiz hadis-i şerifi ile
belirtmiştir. “Öğretiniz, kolaylaştırınız, zorlaştırmayınız, içinden biri
öfkelendiği zaman susun.”
Her insan kendi sorumluluğunun bilincinde, duygu ve düşüncelerinde
samimi olur, başkalarına karşı da saygılı olursa, insanlar arası iletişim daha
sağlıklı bir şekilde sürdürülebilir. Ancak insan bencil, erdemli davranışlardan
uzak, sadece kendini düşünen, başkalarına saygısız ve değer vermeyen tutum ve
davranışlar içinde olursa, iletişimden söz etmek mümkün değildir.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder